"Kto ratuje jedno życie – ratuje cały świat"

מי הוא שומר אחד בחיים - חוסך את כל העולם כולו

Powstanie w Warszawskim Getcie

Powstanie w Getcie wybuchło 19 kwietnia 1943 roku, było pierwszym w Europie miejskim wystąpieniem przeciwko okupantowi. Żydzi nie mieli żadnych szans, Niemców było prawie trzy razy więcej i byli zdecydowanie lepiej uzbrojeni. Jednak powstańcom nie chodziło o zwycięstwo, Oni walczyli o godną śmierć. Chcięli pokazać, że się nie poddadzą. 

W trakcie walk, które skończyły się z dniem 16 maja, zginęło lub zostało schywatynych ponad 62 tysięce ludzi. 

Żydzi ukrywani na pl. Grzybowskim długo nie wiedzieli co dzieje się w Getcie, państwo Żak uznali, że lepiej im nie mówić. Jednak za długo nie dało się ich okłamywać. Wiadomość ta była dla nich ciosem, gdyż w Getcie przebywał brat Oli, z którym właśnie w tamtym okresie urwał się kontakt.

Czesława, opowiadając nam o Powstaniu miała łzy w oczach... 


by Kasia

3 komentarze:

  1. Wielki szacunek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Żydzi byli obywatelami Polski, czyli Polakami z dziada pradziada. Co się stało, co sprawiło, że nigdy nie byli z nami, a my nigdy nie widzieliśmy w nich Polaków, takich jak my. To była zasadnicza tragedia - Niemcy nie spowodowali podziałów rasowych w Polsce - oni je tylko bezwzględnie wykorzystali. Czy wydaje nam się możliwe, aby Cygan, albo Żyd w jarmułce i z brodą był dziś prezydentem Polski? Dlatego ja, Tomasz Krzykała wypowiadam temu krajowi i jego historii bezwzględną wojnę. Jestem wrogiem wszystkich śmieci typu 'skini' i 'faszyści' - osobiście wypowiadam im wojnę. Wypowiadam wojnę tak zwanemu "Przyzwoitemu Społeczeństwu", które NIGDY nie przeciwstawiło się istniejącym podziałom, bo z nich korzysta. Jestem od dziś przyjacielem Żydów, Cyganów, Arabów, Gejów, Ukraińców żyjących w Polsce, Łemków i tych, którym NIGDY nie dano w tym kraju możliwości bycia sobą. Jestem głęboko wzruszony postawą Pani Czesławy Żak i głębokim szacunkiem darzę prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pana Lecha Kaczyńskiego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pisząc "wypowiadam temu krajowi i jego historii bezwzględną wojnę" nie miałem na myśli świetnych tradycji tolerancji w Rzeczypospolitej Polskiej na przestrzeni wieków. Nie oznacza to, ze rezygnuję z bycia Polakiem i z polskiego obywatelstwa, z którego jestem dumny jak z niczego innego, co dostałem w życiu. Ja wypowiadam wojnę tej historii i tej Polsce, w którą zapędzili ją jej wrogowie i zaborcy. Moim bowiem zdaniem duch Polski i mentalność znakomitej części Polaków są zdrowe, dobre i nie mają nic wspólnego z budowaniem podziałów.

    OdpowiedzUsuń