Termin Sprawiedliwy wśród Narodów Świata oznaczał pierwotnie, w żydowskiej tradycji, osoby pochodzenia nie-żydowskiego, które były dobrymi, bogobojnymi ludźmi. Według tej tradycji, wielki zestaw praw i nakazów zawartych w Torze, ale także w księgach Miszna, Gemara i ustnej tradycji, odnosi się tylko do Żydów, którzy odziedziczyli powinności po swoich przodkach. W przeciwieństwie do nich nie-Żydzi powinni przestrzegać jedynie prostych i oczywistych, niemal powszechnie przyjętych praw Noego, ustanowionych po potopie, jak zakaz zabijania ludzi czy jedzenia surowego mięsa zwierząt.
Judaizm naucza, że "jeśli człowiek niszczy jedno życie, to jest tak, jak gdyby zniszczył cały świat. A jeśli człowiek ratuje jedno życie, to jest tak, jak gdyby uratował cały świat" (Talmud Babiloński, Sanhedryn, 37a).
Ogród Sprawiedliwych wśród Narodów Świata w Yad Vashem
Kościół Wszystkich Świętych w Warszawie na Placu Grzybowskim
Kościół Wszystkich Świętych
Kościół rzymskokatolicki znajdujący się przy pl. Grzybowskim 3/5 w Warszawie
Prace nad budową świątyni rozpoczęto w roku 1861 według projektu Henryka Marconiego. Podczas prac projektowych wzorował się on na istniejącym już kościele renesansowym św. Justyny w Padwie. (...) W czasie wojny obronnej we wrześniu 1939 r. został nieznacznie uszkodzony. Podczas okupacji był jednym z trzech kościołów chrześcijańskich, które znalazły się na terenie getta (drugą taką świątynią jest kościół św. Augustyna, a trzecią Kościół Narodzenia NMP). Kościół Wszystkich Świętych służył wówczas chrześcijanom pochodzenia żydowskiego, którzy byli przetrzymywani w getcie. W czasie istnienia getta, proboszcz ks. prałat Marceli Godlewski, znany ze swojej przedwojennej antypatii do Żydów, zaangażował się w udzielanie im pomocy. Na plebanii u proboszcza schronienie znalazł m.in. prof. Ludwik Hirszfeld. W 1942 r. kościół znalazł się po drugiej stronie muru getta. Został znacznie zniszczony w czasie walk podczas powstania warszawskiego. Spłonęło wówczas wiele cennych malowideł. Po wojnie kościół odbudowano, lecz z przyczyn ideologicznych otoczono go wysokimi budynkami, aby bryła świątyni nie dominowała w tym rejonie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz